تبلیغات
مسایل دینی - مردم چطور در قیامت حاظر میشوند؟

مسایل دینی

masaeledini.ir

 
 چگونگى حضور در قیامت


آفتاب ، روشنایى اش را از دست داده است ؛ ستارگان از هم پاشیده اند؛ كوه ها فرو ریخته اند؛

 دریاها شعله ور شده اند؛
مادران شیرده از وحشت ، بچه هاى خود را رها كرده و پا به فرار گذاشته اند

و در آن میان عده اى با صورت هاى مختلف ، راهى صحراى محشرند

گروهى به صورت مورچه در آمده اند و گروهى به صورت میمون و گروهى به صورت عقرب ، گروهى به

صورت مارند و گروهى به
صورت پلنگ و گروهى با لب هاى كلفت - مثل لب هاى شتر - كه گوشت هاى

 بدن خود را قیچى مى كنند و در دهان خویش مى گذارند و
گروهى با شكم هاى پر از آتش :

ان الذین یا كلون اموال الیتامى ظلما انمایا كلون فى بطو نهم نارا؛

آنان كه اموال یتیمان را به ظلم و ستم مى خورند، در حقیقت آن ها در شكم خود آتشى فرو مى برند

 و گروهى با چشمان بسته و كور:


و من اعرض عن ذكرى فان له معشیه ضنكا و نحشره یوم القیامه اعمى

و هركس از یاد من اعراض كند، همانا (در دنیا) معیشتش تنگ شود و روز قیامت هم عده ای را نابینا

محشور كنیم

و منادى بر فراز سر آن جمع گناهكار، فریاد مى زند:

لهم قلوب لا یفهون بها و لهم اعین لا یبصرین بها و لهم اذان لا یسمعون بها اولیك كالا نعام بل

هم اضل اولیك هم الغافلون


آنها را دل هایى است بى ادراك و معرفت ، و دیده هاى بى نور و بصیرت ، و گوش هایى ناشنواى حقیقت .

آن ها مانند چهار پایانند، بلكه بسى گمراه ترند، آن ها همان مردمى هستند كه (از خدا و قیامت و عاقبت

 كار خود به بازیچه دنیا) غافل شدند.


یحشیرالناس على نیاتهم ؛

مردم در قیامت مطابق نیت هاى و انگیزه هایشان محشور مى شوند.

گروهى با وضع شگفت آورى ، وارد جهنم مى شوند و در آن مكان وحشتناك ؛ با طلا و نقره گداخته عذاب مى شوند:

یوم یحمى علیها فى نار جهنم فتكوى بها جبا ههم و جنوبهم و ظهورهم

روزى كه (طلا و نقره ذخایرشان ) در آتش جهنم گداخته شود و پیشانى و پشت و پهلوى آن ها را با آن داغ كنند!

و به آن ها خطاب مى شود:

هذا ما كنزنم لا نفسكم فذ و قوا ما كنتم تكنزون ؛

این است (نتیجه ) آنچه در (دنیا) ذخیره كردید، اكنون (آتش حسرت و) عذاب اندوخته خود را بچشید!

و در آن میان ، عده اى نیز با صورت هاى نورانى و در حالى كه لباسهایى از حریر بر تن دارند، به سوى

 بهشت حركت مى كنند، و در جایگاه ابدى خویش با همسرانشان ، زندگى را آغاز مى كنند:


ان المتقین فى مقام امین فى جنات و عیون یلبسون من سندس و استبرق متقابلین كذلك و زوجناهم بحور عین

یدعون فیها بكل فاكهة امنین

پرهیزكاران در جایگاه امن و امانى هستند، در میان باغها و چشمه ها، آن لباس هایى از حریر

 نازك و (یا) ضخیم مى پوشند و در مقابل یكدیگر مى نشینند؛ این چنین اند (بهشتیان ) و آن ها را با حورالعین

 تزویج مى كنیم ؛ آنان هر نوع میوه اى را كه بخواهند؛ در اختیارشان قرار مى گیرد و در نهایت امنیت به سر مى برند .